Jalkarättien sitominen


Jalkarätit ovat mitä parhain tapa suojata koipensa, erityisesti kesällä kun kangas- tai neulakinnassukat tuntuvat liian paksuilta tai talvella, kun kaipaa lisälämmikettä. Erilaisia tapoja kietoa rätit on historian saatossa tunnettu monen monta, kuten rätin muotojakin -lähtien vaikkapa Bockstenin miehen hyötykäyttöön otetusta paidankappaleista kaula-aukkoineen kaikkineen. Omat rättini ovat pellavaa ja noin 50 x 50 cm, isompijalkainen saattaa tarvita isommat rätit. Tämä nimenomainen kietomistapa on viimeksi ollut käytössä Suomen armeijalla (joten en nimenomaisesti sitä sen kummemmin keski- tai viikinkiaikaiseksi väitäkään muuten kuin peruiaatteessa...) Jokusen vuoden kokemuksella voin silti suositella ja kehua toimivaksi :)

Harjoitustahan tämä saattaa vaatia muutaman kerran että saa jämäkät ja jalassa pysyvät rätit, mutta parhaimmillaan tämä kiedontatapa tuottaa mukavasti istuvat ja koko päivän pysyvät jalanlämmikkeet -ja lisälämmikettä villaisen sukan sisälle kaivattaessa vähän heikomminkin kiedottu rätti pysyy kuin nakutettu.

Pahoittelen, by the way, hyttysensyömiä koipia :)


1.  Lähtöasetelma. Aseta rätti tasaiselle alustalle.

2. Aseta jalkasi kulmittain rätin päälle.

3. Taita rätin etukulma jalkasi päälle.

4. Taita rätin vasen reuna mahdollisimman rypyttömästi jalkateräsi yli.

5. Toista sama oikealla puolella, tee tiukka taitos ja koita välttää ryppyjä.

Toinen näkökulma vaiheesta 5. Tältä sen pitäisi näyttää tässä vaiheessa.

6. Taita ylimääräiset kantapään takaa nilkan ympäri. Pujauta taitteen pää alle, jos kenkäsi ovat lyhytvartiset -vähääkään korkeampien saappaiden kanssa taitos pysyy oikeastaan itsestään. Nilkan ympärille voi myös pyöräyttää joustavahkon nyörin jos epäilee rätin pysyvyyttä, tosin hyvinkiedotun rätin kuuluu pysyä ilmankin.